Es saprotu, tātad zinu – protu – gribu – varu
Mācību metodes, kas palīdzēs daudzveidot mācību stundas apguvi.
- Uzskates metodes:
- Demonstrēšana (prezentācija, uzskates līdzekļi, IT resursi (Maconis.lv; Soma.lv, Uzdevumi.lv; Youtube, Skolo.lv, u.t.t.)
- Vizualizēšana
- Demonstrējumi - dabas objekta demonstrēšana, eksperiments, kinofilma, videofilma, datorprogrammu un interneta piedāvājums
- Simboliskie uzskates demonstrējumi – kartes, plāni, shēmas, diagrammas, tabulas, didaktiskie zīmējumi, utt.
- Novērojumi ekskursijās
- Āra nodarbības - praktiska darbība ārpustelpas vidē ar noteiktu mācību mērķi
- Maketēšana
- Vārdiskās metodes:
- Diskusija
- Prāta vētra
- Debates
- Situāciju analīze
- Situāciju izspēle
- Intervija
- Apskats
- Jautājumi/atbildes (dialogi)
- Stāstījums
- Pierakstu veidošana
- Darbs ar tekstu/grāmatu:
- Lasīšana ar izpratni (piem., atslēgas vārdu meklēšana, temata noteikšana utt.)
- Atrast un atzīmēt norādes/atsauces par…
- Pasvītrot ar sarkanu vai kādu citu spilgtu krāsu vārdus, kas …
- Pierakstīt/norādīt zīmējumā vai diagrammā informāciju, kas …
- Piezīmju rakstīšana( parasti tā ir apvienota ar lasīšanu)
- Praktiskās metodes:
- Praktiskais darbs
- Laboratorijas darbs
- Modeļu sagatavošana
- Mācību eksperiments
- Pētnieciskais laboratorijas darbs
- Pētījums
- Spēles- didaktiskās spēles, iedomāta situācija paplašinātā formā: ar lomām, rotaļu darbībām, atbilstošu rotaļu aprīkojumu
- Pētnieciskās metodes:
- Problēmu risināšana
- IT izmantošana informācijas iegūšanai
- Darbs ar vārdnīcu
- Laboratorijas darbs
- Pētnieciskais darbs
- Projektu darbs
- Novērojumi
- Monoloģiskā metode:
- Skolotāja stāstījums
- Lekcija
- Vēstījums – notikumu izklāsts laika secībā (pasakas, stāsti, mazāk noslogo prātu, bet izraisa ziņkāri)
- Apraksts –(priekšmetu un pazīmju uzskaitījums loģiskā secībā)
- Skaidrojums
- Pierādījums – secinājums no vairākiem reāli pamatotiem un loģiski saistītiem spriedumiem
- Dioloģiskās metodes :
- Dialogs (skolotāja saruna ar klasi par stundas tematisko, skolotāja saruna ar izsaukto skolēnu, pārbaudot mājā sagatavoto uzdevumu)
- Mācību pārrunas (lieto kā jaunu zināšanu un prasmju veidošanai)
- Diskusija
- Prāta vētra
- Metodes, kuras veicina skolēnu sadarbību:
- Pāru/grupu darbs
- Galerijas metode (dažāda veida informācijas meklēšana)
- Staciju metode (katrā izveidotajā stacijā savs uzdevums)
- Aktivitātes:
Dinamiskās pauzes – dziesma, rotaļa, deja, kustību rotaļa utt. ( ar nolūku nostiprināt mācību vielu, izkustēties, daudzveidot mācību stundas gaitu, radīt pozitīvu vidi)
- Temata aktualizēšanai (stundas sākumā):
- Rēbuss
- Spēle (meli vai patiesība)
- Mīkla
- Salikt teikumu vai vārdu (stundas temata noteikšana)
- Zvans vecākam
- Nolasīt informāciju no QR koda
- Atrast paslēptu informāciju